Kto prawdę mówi, ten niepokój wszczyna"
Cyprian Kamil Norwid

Bezpłatna komunikacja w Lesznie- czy da się to zrobić?

20/08/2018 Bolesław Poślednik

Czy zamieszkałe w Lesznie dzieci powyżej 4-go roku życia i młodzież szkolna doczekają się wreszcie przywileju bezpłatnego korzystania z bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską podobnie, jak to jest w ponad 100 samorządach w kraju (w ponad połowie komunikacji miejskiej )?

Bezpłatna komunikacja – jestem na tak. Osobiście taki wniosek składałem pismem z dnia 4 marca 2017r. na ręce Przewodniczącego Rady Miejskiej p. Sławomira Szczota z PIS-u i wszystkich radnych, ale niestety nie spotkał się on z większym zainteresowaniem radnych i obecnego Prezydenta.

Oferta ta skierowana jest do dzieci od 4- roku życia i młodzieży szkolnej do ukończenia szkół ponadpodstawowych, których rodzice mieszkają w Lesznie i tutaj płaca podatki głównie PIT. Nie ma w Lesznie rodziny, w której nie byłoby dzieci, wnuków, prawnuków, czyli oferta skierowana jest praktycznie do wszystkich rodzin zamieszkałych w Lesznie.
Bezpłatna komunikacja miejska dla dzieci i młodzieży szkolnej to nic innego jak:

  •  promocja miasta przyjaznego rodzinie,
  • promocja polityki prorodzinnej,
  •  obniżenie kosztów rodzicom wychowujących dzieci ( cena biletu ulgowego
  • okresowego miesięcznego w MZK – 41,00 zł, a jednorazowego – 1,35 zł ),
  •  edukacja i utrwalenie nawyku korzystania z komunikacji publicznej na przyszłość,
  • w pewnym stopniu udrożnienie ruchu pojazdów i element walki ze smogiem.

Koszty wdrożenia programu

Bezpłatna komunikacja to nie znaczy, że darmowa. Koszty tej oferty skierowanej do rodziców naszych dzieci i młodzieży szkolnej będzie musiał ponieść samorząd leszczyński.
Jakie to koszty roczne? Osobiście szacuje je na około 1,0 mln. zł rocznie.
Bezpłatne przejazdy dzieci i młodzieży szkolnej komunikacją miejska winny odbywać się w oparciu o zapisy w Leszczyńskiej Karcie Miejskiej.

Od kiedy program może działać

Osobiście uważam, że program należy wdrożyć z dniem 1 września 2019r., to jest w kolejnym roku szkolnym i po zakupie wreszcie 8 szt. nowych autobusów, tym razem hybrydowych ( niszowy segment i raczej wygasający ), które głównie mają być eksploatowane na linii nr.6, chociaż pozostałe 4 zapewne na innych używając głównie silnika dieslowskiego małej pojemności, a nie elektrycznego.
Według moich szacunków nie trzeba będzie uruchamiać dodatkowych autobusów, czy zwiększać zatrudnienia kierowców. Niemniej MZK posiada autobusy z zamontowanym systemem monitorowania potoków pasażerskich, stąd jest wiele czasu na badania, analizy i wnioski.
Nadto, w zakładanym przeze mnie budżecie jest około 250.000 zł na nieprzewidziane wydatki.
Bez wątpienia w system wydawania LKM będą musiały włączyć się szkoły, a proces ten należałoby rozpocząć  już w I kwartale 2019r.

Finansowanie programu

Program musi w 100% sfinansować miasto i to , albo w formie zadania zleconego MZK korzystając moim zdaniem z zapisów Prawa oświatowego – ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. ( per analogia z zapisami np. art. 39pkt.3 ust.2 , ale w tym zakresie potrzebna jest opinia prawna, bo nie jestem prawnikiem ), albo zgodnie z ustawą o publicznym transporcie zbiorowym mówiącym o zadaniach operatora – MZK i organizatora – Prezydenta właściwie wycenić zadania powierzone do wykonania MZK i bezwzględnie zmienić obecny statut MZK, w którym zadania przynależne organizatorowi, czyli Prezydentowi wpisano jako zadania własne operatora, czyli MZK.
Z uwagi na to, że program ten winien być realizowany od 1 września 2019r. w konstruowanym w roku bieżącym budżecie miasta na 2019r. na ten cel należałoby zagwarantować kwotę około 450-500.000 zł uwzględniając sfinansowanie LKM.

Wypada zauważyć i wyciągnąć wnioski, że MZK w Lesznie jest od lat finansowany z budżetu miasta w wysokości zaledwie średnio około 1,0% – 1,2% budżetu miasta podczas, gdy komunikacje miejskie w miastach o zbliżonej wielkości do Leszno w wysokości 2,5 – 4,0 % budżetu miasta.
Widać jak ” tania” dla miasta Leszna jest komunikacja miejska z jednej strony, a z drugiej, że niestety trzeba zwiększyć dofinansowanie MZK, aby mógł się rozwijać dla dobra mieszkańców i wdrażać programy oczekiwane przez społeczeństwo np. bezpłatne przejazdy dla dzieci i młodzieży szkolnej.
Sfinansowanie tego programu przez samorząd leszczyński w całości spowoduje taki skutek, że dofinansowanie MZK z budżetu miasta wyniesie około 2,0 % rocznego budżetu miasta, czyli i tak będzie niższe niż w innych samorządach.

X
Chyba mamy rekord

Chyba mamy rekord!

Za chwilę skończy się 2018r. Nie będziemy go żegnać wspólnie na Rynku, bo tak zadecydowała nasza władza samorządowa. Trudno się dziwić, bo wypadałoby coś optymistycznego powiedzieć. Może prezydent Łukasz Borowiak i coś by wymyślił, ja natomiast niestety miłych informacji na koniec 2018 roku nie mam.

Czytaj całość