Kto prawdę mówi, ten niepokój wszczyna"
Cyprian Kamil Norwid

Miasto powinno być źródłem informacji, a nie źródłem pieniędzy.

21/06/2019 Bolesław Poślednik

Wielokrotnie informowaliśmy, że naszym zdaniem Prezydent p. Borowiak zbyt hojnie opłacał w minionej kadencji nazwijmy to ” współpracę” z lokalnymi mediami. W 2015r. na usługi zlecone mediom wydał kwotę około 400.000 zł, aby w następnych latach już ogromną kwotę 800.000 zł i więcej, a w 2018r., roku wyborczym – 729.459,65 zł.

W powyższych kwotach nie ma środków, jakie przeznaczyły spółki komunalne na zlecanie usług mediom. Co by nie powiedzieć z budżetu Miasta Leszna zadłużonego obecnie w wysokości ok. 4300 zł na statystycznego Mieszkańca wydawane były w poprzedniej kadencji przez Prezydenta p. Borowiaka duże pieniądze na zlecanie różnych usług leszczyńskim mediom. Dysponujemy w ramach informacji publicznej danymi z innych samorządów i tak w 2018r. na usługi zlecone mediom wydano np. w:

– Kaliszu – 159.417,31 zł,

– Gorzowie Wlkp. – 258.528,85 zł,

– Ostrowie Wlkp. – 69.874,42 zł,

– Zielonej Górze – 170.209,64 zł,

– Koninie – 284.188,22 zł

– Legnicy – 300.951,11 zł

Powyższe dane z miast grodzkich (za wyjątkiem Ostrowa Wlkp. )znacznie większych od Leszna, mających dużo większe budżety od Leszna potwierdzają nasz zarzut o przesadnie wysokiej hojności opłacania lokalnych mediów środkami z budżetu Miasta, środkami de facto Mieszkańców.

Media, aby być obiektywnymi, dociekliwymi i wnikliwymi muszą być bez wątpienia niezależnymi. Płacenie i to niemałych środków mediom jakby nie nazwał za co w odczuciu wielu rodzi wątpliwość co do ich niezależności i zapewnie słusznie. Wielokrotnie odnosi się wrażenie i przypuszczenie, że w takiej sytuacji media są niejako tubą zlecającego, że nie mówi się i nie pisze o tematach niewygodnych zlecającemu i płacącemu.
Często w relacjach mediów króluje dogmat wiary, a nie właśnie dociekliwość, wnikliwość. obiektywizm i bezstronność. Można zadać retoryczne pytanie, jaki temat dot. Leszna został przez media do końca przeanalizowany i wyjaśniony społeczeństwu: np. sprzedaż holenderskiej firmie VMI Poland sp. z o.o. zaśmieconej działki i zapłata tej firmie około 120 tys. zł odszkodowania, budowa Alei Gwiazd, problem przekształceń dot. lotniska, lodowisko, wynajmowanie mienia przez MOSiR, sprawa Teatru Miejskiego, zrezygnowanie z inwestora szwajcarskiego z branży opakowań, zadłużenie Miasta, dziwne zmiany w Wieloletnim Planie Finansowym w 2018r. i wydłużenie spłaty zadłużenia do 2048r. – dlaczego, wysoki stan zatrudnienia w U.M. na tle innych gmin grodzkich, efektywność kogeneracji w MPEC -u, która kosztowała ok. 22,0 mln. zł, a roczny koszt amortyzacji przekracza 1,2 mln. zł  itd.

Jak temu zaradzić. Bardzo prosto – przestać wreszcie mediom płacić społecznymi pieniędzmi i to winien być nadrzędny cel strategii współpracy samorządu leszczyńskiego z mediami. Zgodnie z tytułem Miasto dla mediów powinno być wyłącznie źródłem informacji, a nie źródłem pieniędzy.

Pytanie retoryczne, jak funkcjonuje Ostrów Wlkp. i Prezydent Pani Beata Klimek, skoro na usługi zlecone mediom w roku wyborczym 2018 wydała tylko kwotę 69.874,42 zł tj. 9,5% tego, co wydał Prezydent p. Borowiak? Fantastycznie- wiele wdrożonych przez p. Klimek rozwiązań można by wykorzystać w Lesznie, bo ich po prostu tutaj nie mamy .in. budownictwo w miarę tanich mieszkań z opcją ich wykupu przez mieszkańców Ostrowa, a nie drogi leszczyński GTBS, kamienica z windami przystosowana dla osób starszych i samotnych, działania w kierunku osiągnięcia całkowitej niezależności energetycznej miasta, budowa hali widowiskowo – sportowej, nowoczesny basen odkryty z całą infrastrukturą, gdzie po prosu wstyd stawiać obok nasz administrowany przez MOSiR itd. Tak nawiasem Prezydent Ostrowa Wlkp. p. Beata Klimek w rankingu tygodnika ” Newsweek” znalazła się wśród najlepszych prezydentów i innowacyjnych miast.

     W obecnej, trudnej sytuacji finansowej Miasta Leszna w czasie, gdy Rada Miejska Leszna pracuje nad wypracowaniem strategii współpracy samorządu z mediami trzeba naszym zdaniem kierować się podstawowym założeniem, że Miasto Leszno ma być dla mediów wyłącznie źródłem informacji, a nie kolejnym źródłem wydatków i finansowania.

Kierując się tę jakże podstawową i nadrzędną zasadą bezwzględnie trzeba naszym zdaniem wypracować kanały przepływu informacji z Urzędu Miasta do mediów np. stałe cykliczne konferencje prasowe w Urzędzie Miasta Prezydenta Miasta, jego zastępców z udziałem rzecznika prasowego Prezydenta, a nie spotkania i nagrania w mediach, newsy wysyłane mediom przez rzecznika prasowego Prezydenta i inne formy wskazane  w innym poście na temat współpracy z mediami  „Promocja Leszna we własnym zakresie, czy współpraca z mediami „

Bez wątpienia pewne minimalne koszty samorząd leszczyński być może będzie musiał ponieść np. za przekaz  informacji Mieszkańcom Leszna i publikacje pewnych aktów, ogłoszeń, przetargów itp.

Bez wątpienia musi być e-Sesja oraz bezwzględnie retransmisja Sesji Rady Miejskiej z dostępem dla mieszkańców Leszna w telewizji.  To stało się niejako prawem zwyczajowym w Lesznie, bo tego domagają się mieszkańcy Leszna i część radnych, bo to już było i Prezydent Borowiak nie wiedzieć dlaczego zabrał to Mieszkańcom Leszna.

Trzeba się zastanowić, czy nadal korzystać z wkładki samorządowej publikowanej w ABC, jeśli już czy 4 -stronnicowej, czy być może redagować własny informator samorządowy, jak to czynią niektóre samorządy. Bez wątpienia trzeba efektywnie wykorzystywać własną stronę internetową i media społecznościowe (facebook ,twitter, instagram), oraz przede wszystkim kierować się zasadą celowości i gospodarności oraz zasięgu.

X
Chyba mamy rekord

Chyba mamy rekord!

Za chwilę skończy się 2018r. Nie będziemy go żegnać wspólnie na Rynku, bo tak zadecydowała nasza władza samorządowa. Trudno się dziwić, bo wypadałoby coś optymistycznego powiedzieć. Może prezydent Łukasz Borowiak i coś by wymyślił, ja natomiast niestety miłych informacji na koniec 2018 roku nie mam.

Czytaj całość