21/06/2019

Miasto powinno być źródłem informacji, a nie źródłem pieniędzy.

Wielokrotnie informowaliśmy, że naszym zdaniem Prezydent p. Borowiak zbyt hojnie opłacał w minionej kadencji nazwijmy to ” współpracę” z lokalnymi mediami. W 2015r. na usługi zlecone mediom wydał kwotę około 400.000 zł, aby w następnych latach już ogromną kwotę 800.000 zł i więcej, a w 2018r., roku wyborczym – 729.459,65 zł.

W powyższych kwotach nie ma środków, jakie przeznaczyły spółki komunalne na zlecanie usług mediom. Co by nie powiedzieć z budżetu Miasta Leszna zadłużonego obecnie w wysokości ok. 4300 zł na statystycznego Mieszkańca wydawane były w poprzedniej kadencji przez Prezydenta p. Borowiaka duże pieniądze na zlecanie różnych usług leszczyńskim mediom. Dysponujemy w ramach informacji publicznej danymi z innych samorządów i tak w 2018r. na usługi zlecone mediom wydano np. w:

– Kaliszu – 159.417,31 zł,

– Gorzowie Wlkp. – 258.528,85 zł,

– Ostrowie Wlkp. – 69.874,42 zł,

– Zielonej Górze – 170.209,64 zł,

– Koninie – 284.188,22 zł

– Legnicy – 300.951,11 zł

Powyższe dane z miast grodzkich (za wyjątkiem Ostrowa Wlkp. )znacznie większych od Leszna, mających dużo większe budżety od Leszna potwierdzają nasz zarzut o przesadnie wysokiej hojności opłacania lokalnych mediów środkami z budżetu Miasta, środkami de facto Mieszkańców.

Media, aby być obiektywnymi, dociekliwymi i wnikliwymi muszą być bez wątpienia niezależnymi. Płacenie i to niemałych środków mediom jakby nie nazwał za co w odczuciu wielu rodzi wątpliwość co do ich niezależności i zapewnie słusznie. Wielokrotnie odnosi się wrażenie i przypuszczenie, że w takiej sytuacji media są niejako tubą zlecającego, że nie mówi się i nie pisze o tematach niewygodnych zlecającemu i płacącemu.
Często w relacjach mediów króluje dogmat wiary, a nie właśnie dociekliwość, wnikliwość. obiektywizm i bezstronność. Można zadać retoryczne pytanie, jaki temat dot. Leszna został przez media do końca przeanalizowany i wyjaśniony społeczeństwu: np. sprzedaż holenderskiej firmie VMI Poland sp. z o.o. zaśmieconej działki i zapłata tej firmie około 120 tys. zł odszkodowania, budowa Alei Gwiazd, problem przekształceń dot. lotniska, lodowisko, wynajmowanie mienia przez MOSiR, sprawa Teatru Miejskiego, zrezygnowanie z inwestora szwajcarskiego z branży opakowań, zadłużenie Miasta, dziwne zmiany w Wieloletnim Planie Finansowym w 2018r. i wydłużenie spłaty zadłużenia do 2048r. – dlaczego, wysoki stan zatrudnienia w U.M. na tle innych gmin grodzkich, efektywność kogeneracji w MPEC -u, która kosztowała ok. 22,0 mln. zł, a roczny koszt amortyzacji przekracza 1,2 mln. zł  itd.

Jak temu zaradzić. Bardzo prosto – przestać wreszcie mediom płacić społecznymi pieniędzmi i to winien być nadrzędny cel strategii współpracy samorządu leszczyńskiego z mediami. Zgodnie z tytułem Miasto dla mediów powinno być wyłącznie źródłem informacji, a nie źródłem pieniędzy.

Pytanie retoryczne, jak funkcjonuje Ostrów Wlkp. i Prezydent Pani Beata Klimek, skoro na usługi zlecone mediom w roku wyborczym 2018 wydała tylko kwotę 69.874,42 zł tj. 9,5% tego, co wydał Prezydent p. Borowiak? Fantastycznie- wiele wdrożonych przez p. Klimek rozwiązań można by wykorzystać w Lesznie, bo ich po prostu tutaj nie mamy .in. budownictwo w miarę tanich mieszkań z opcją ich wykupu przez mieszkańców Ostrowa, a nie drogi leszczyński GTBS, kamienica z windami przystosowana dla osób starszych i samotnych, działania w kierunku osiągnięcia całkowitej niezależności energetycznej miasta, budowa hali widowiskowo – sportowej, nowoczesny basen odkryty z całą infrastrukturą, gdzie po prosu wstyd stawiać obok nasz administrowany przez MOSiR itd. Tak nawiasem Prezydent Ostrowa Wlkp. p. Beata Klimek w rankingu tygodnika ” Newsweek” znalazła się wśród najlepszych prezydentów i innowacyjnych miast.

     W obecnej, trudnej sytuacji finansowej Miasta Leszna w czasie, gdy Rada Miejska Leszna pracuje nad wypracowaniem strategii współpracy samorządu z mediami trzeba naszym zdaniem kierować się podstawowym założeniem, że Miasto Leszno ma być dla mediów wyłącznie źródłem informacji, a nie kolejnym źródłem wydatków i finansowania.

Kierując się tę jakże podstawową i nadrzędną zasadą bezwzględnie trzeba naszym zdaniem wypracować kanały przepływu informacji z Urzędu Miasta do mediów np. stałe cykliczne konferencje prasowe w Urzędzie Miasta Prezydenta Miasta, jego zastępców z udziałem rzecznika prasowego Prezydenta, a nie spotkania i nagrania w mediach, newsy wysyłane mediom przez rzecznika prasowego Prezydenta i inne formy wskazane  w innym poście na temat współpracy z mediami  „Promocja Leszna we własnym zakresie, czy współpraca z mediami „

Bez wątpienia pewne minimalne koszty samorząd leszczyński być może będzie musiał ponieść np. za przekaz  informacji Mieszkańcom Leszna i publikacje pewnych aktów, ogłoszeń, przetargów itp.

Bez wątpienia musi być e-Sesja oraz bezwzględnie retransmisja Sesji Rady Miejskiej z dostępem dla mieszkańców Leszna w telewizji.  To stało się niejako prawem zwyczajowym w Lesznie, bo tego domagają się mieszkańcy Leszna i część radnych, bo to już było i Prezydent Borowiak nie wiedzieć dlaczego zabrał to Mieszkańcom Leszna.

Trzeba się zastanowić, czy nadal korzystać z wkładki samorządowej publikowanej w ABC, jeśli już czy 4 -stronnicowej, czy być może redagować własny informator samorządowy, jak to czynią niektóre samorządy. Bez wątpienia trzeba efektywnie wykorzystywać własną stronę internetową i media społecznościowe (facebook ,twitter, instagram), oraz przede wszystkim kierować się zasadą celowości i gospodarności oraz zasięgu.



Chcesz być na bieżąco z informacjami i uczestniczyć w ciekawych dyskusjach? Zapraszam do naszej grupy

Natomiast, jeżeli uważasz, ze to co robimy jest słuszne, to możesz nam pomóc i stać się częścią tego projektu wspierając nas na https://patronite.pl/twojemojeleszno

Autor:

Bolesław Poślednik