Kto prawdę mówi, ten niepokój wszczyna"
Cyprian Kamil Norwid

Promocja Leszna we własnym zakresie, czy współpraca z mediami?

23/02/2019 Włodzimierz Korza

Radni Miasta Leszna

Szanowni Radni .
Chciałbym pisać w imieniu mieszkańców Leszna, lecz nie czuję się kompetentny, aby zabierać głos za inne osoby. Dlatego napiszę w  swoim imieniu z głębokim przekonaniem, że duża grupa mieszkańców zgodzi się z moimi postulatami.

Jak podzielić tort?

Chciałbym się odnieść do ostatniego posiedzenia komisji, gdzie był poruszony temat mediów i zakupu od nich usług w postaci szerokiej maści publikacji. Chciałbym odnieść się i zwrócić uwagę na kilka istotnych elementów.
Odniosłem wrażenie, że dyskusja poszła w kierunku “jak dobrze podzielić tort” pomiędzy media. Pytanie brzmi, czy taki tort musi być i czy musi być dla wszystkich?

Jak dobrze zauważył przedstawiciel Radia Elka, to jest biznes. Miasto kupuje usługę i brnięcie w podział dla wszystkich nie ma ekonomicznych podstaw. Miasto powinno inwestować w te media, które skutecznie realizują cele miasta i samorządu.Pytanie właściwe, to czym tak naprawdę jest promocja Leszna i samorządu, jakie cele promocyjne ma miasto i samorząd i do kogo chce dotrzeć?

Skuteczność i grupy docelowe.

Media papierowe docierają ze swoim przekazem do obywateli 30+. Do takiej refleksji nakłania mnie specyfika tych mediów. Ja co prawda mam lat 36, ale gazetę lokalną ostatnio kupiłem pół roku temu i zapewne nie jestem sam…. Pytanie jeszcze jak skutecznie docierają komunikaty w tych mediach. 100% kupujących zapewne nie przeczyta 100% gazety, tylko to co go interesuje lub jest na okładce. Zapewne mniejszość czyta od deski do deski, a płaci się za miejsce w gazecie.
W większości to przedstawiciele tych mediów były obecne na Komisji, a także jeden z nich już wg umowy pochłania większość budżetu na media jaki został zaplanowany. Warte przemyślenia.

Promocji Leszna – internet i własne źródła

Wracając do grup docelowych  zostaje do zagospodarownia lwia część młodszych obywateli, którzy z mediów papierowych nie korzystają. Jest to też grupa, która średnio interesuje się samorządem (zainteresowanie tym tematem w mojej opinii również powinno być jednym z celów samorządowych).
Zatem może  internet? Leszno posiada całkiem duży pod względem fanów fanpage (14000 fanów), natomiast ubogi pod względem interakcji, a co za tym idzie zapewne też zasięgi. Nie mam dostępu do statystyk, za to wiem jak działa facebook.

Nigdy nie widziałem posta sponsorowanego z oficjalnego FanPage Leszna, co skłania mnie do refleksji, że w te, WŁASNE media nie inwestuje się w ogóle. Też warte przemyślenia.

Statystyki i liczby

Statystyki i zasięgi. Na komisji padło kilka ciekawych liczb. Ponad 9000 nakładu,  23 miliony wejść itd. Ja to osobiście nazywam bełkotem marketingowym, bo nie nakład tylko sprzedaż jest ważna. Nie ilość wejść, a wejścia na konkretne pozycje, czas spędzony na konkretnej stronie czy wskaźnik, ilu użytkowników przeskrolowało stronę do samego końca, co pozwala przypuszczać, że przeczytał dany artykuł.

Za co się płaci – z osobistych doświadczeń

Jako przedsiębiorca dostaję często propozycje mediów. Najczęściej kończy się na pierwszym spotkaniu, ponieważ na moje pytania o liczby  rzadko kto potrafi odpowiedzieć. Z racji tego, że marketing w sieci jest mi tematem bardzo bliskim, wiem o co pytać. Problem polega na tym, że media często mają model rozliczeniowy za czas wyświetleń, wielkość zajmowanej powierzchni itd. Niestety to nie jest miarodajne. Ja jestem zwolennikiem płacenia za efekty.

Niewykorzystany potencjał

Tu wrócę do facebooka, który właśnie w ten sposób się rozlicza i na ta chwilę jest najskuteczniejszy i najtańszy, oczywiście pod warunkiem, że reklamy są tworzone optymalnie. W obecnej chwili jest możliwe może w 30%, ponieważ jakże ważna strona leszno.pl nie posiada podstawowych narzędzi marketingowych, takich jak pixel facebooka, który pozwala targetować odbiorców, a przy tym obniżać koszty promocji.

Pixel Facebooka to zaledwie jedno narzędzie, a jest ich cała masa.Od systemów powiadomień poprzez komunikatory. Pozwalają one bardzo skutecznie docierać do ludzi, przypominać, powiadamiać. Tego niestety brakuje.
Jak widać można w sposób kontrolowany i we własnym zakresie skutecznie promować samorząd i miasto. Tylko to trzeba zacząć robić.  Tym bardziej powinniście Państwo pomyśleć nad budżetem w tym kierunku.

Nie tylko samorząd

Jeszcze na moment wrócę do celów. Moim zdaniem promocja  samorządu i jego działań to ta mniejsza część promocji, ta większa to promocja Leszna, czyli osiągnięć, imprez i codziennego życia w naszym mieście. O wydarzeniach w Lesznie często dowiaduję się… jak już jest po. Wtedy są obszerne relacje, natomiast zapowiedzi są bardzo skromne.


Myślałem że to tylko mój problem, natomiast rozmawiając z ludźmi okazuje się, że nie jestem sam, że jest nas całkiem spore grono. Wiem, że wśród Was, Radnych też są takie osoby. Informacje o tym co dla nas mieszkańców jest najistotniejsze są rozstrzelone po różnych stronach internetowych i pochowane “po kątach” tych stron. wiele informacji czerpiemy z zewnętrznych źródeł, a nie tych, które posiada Leszno.

Najpierw strategia i samodzielna promocja Leszna

Dlatego uważam, że tak naprawdę powinno się zacząć od strategii tego co miasto chce osiągnąć, w jakim czasie i jakimi kanałami zanim wyda choć złotówkę na promocję Leszna.  Myślę, że wiele rzeczy jest miasto w stanie samodzielnie wypromować.  Dla mediów komercyjnych wydarzenia w Lesznie i ciekawostki samorządowe niech będą tym materiałem, którym zbierają ruch na swoich stronach, oczy na ekranach, czy uszy w głośnikach.

Ja też chcę promować Leszno i nie chcę pieniędzy.

Już na sam koniec. Wyraziłem chęć emisji Sesji Budżetowej. Nie chciałem pieniędzy, chciałem to zrobić za równe 0 zł. Kwestie techniczne też leżały po mojej stronie. Nie chciałem nic, tylko pozwolenie.

Wysłałem zapytanie do biura rady o takowe. Odpowiedź dostałem niestety odmowną dopiero po publicznej publikacji braku odpowiedzi ze strony Biura Rady i oczywiście już po sesji. Wyjaśnieniem był “rygorystyczny “ Art 20 ust 1b ustawy o samorządzie gminnym, który  reguluje sposób transmisji:

Obrady rady gminy są transmitowane i utrwalane za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk. Nagrania obrad są udostępniane w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie internetowej gminy oraz w inny sposób zwyczajowo przyjęty.”

W mojej ocenie ten ostatni zapis o sposobach zwyczajowo przyjętych raczej daje dowolność, a sam przepis dotyczy sposobu transmisji  i udostępniania (nie jest to tożsame z linkowaniem) przez samorząd, a nie podmioty zewnętrzne. Moje zapytanie dotyczyło bardziej praw autorskich a nie ustawy.

Tu mój apel. Jeżeli ktoś chce bezpłatnie dołożyć cegiełkę i leży mu  promocja Leszna czy samorządu to zwyczajnie dajcie taką możliwość.  Dyskusja jest jak podzielić tort, za chwilę zacznie się wyścig ofert cenowych i zasięgów, a jak pisałem wcześniej można bardzo wiele zrobić we własnym zakresie i z pomocą podmiotów zewnętrznych bardzo małym kosztem, a nawet bezpłatnie.

Miasto powinno być źródłem materiałów, nie źródłem pieniędzy Click To Tweet

 

Designed by Freepik

X
park jonstona w Lesznie

Bezpieczeństwo w Parku Jonstona. Minęło 118 dni

118 dni. Tyle minęło od czasu gdy złożyłem wniosek o zwiększenie bezpieczeństwa w parku Jonstona. W międzyczasie był projekt budżetu obywatelskiego, który nie otrzymał wystarczającego poparcia. Lato w pełni, a w parku nie dzieje się nic. Ten artykuł, to krótka historia, która obrazuje jak “szybko” załatwia się proste sprawy w Lesznie i jak w mojej ocenie prezydent Łukasz Borowiak podchodzi do realnych problemów mieszkańców.

Czytaj całość